Dla firm

Information

Sztuczna inteligencja umożliwia tworzenie obrazów i materiałów marketingowych bez udziału fotografa czy grafika. Brzmi świetnie, prawda? Jednak status prawny takich treści wkrótce może się zmienić. Unia Europejska planuje wprowadzenie obowiązku oznaczania obrazów generowanych przez AI. Co to w praktyce może oznaczać dla Twojej marki?

Dyrektywa AI Act – czy to koniec anonimowych treści tworzonych przez sztuczną inteligencję?

AI Act to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sztucznej inteligencji (Dz.U.UE.L.2024.1689), będące jednocześnie pierwszą na świecie tak kompleksową regulacją dotyczącą tej technologii.

Celem tej dyrektywy jest ujęcie w ramy prawne szybko rozwijającego się obszaru, który coraz śmielej wchodzi w nasze codzienne życie, w tym także w marketing i komunikację wizualną.

Podstawowym założeniem AI Act jest wprowadzenie obowiązku oznaczania treści generowanych przez AI, tak aby odbiorca miał świadomość, że ma do czynienia z materiałem stworzonym przez algorytm, a nie człowieka. Chodzi tu przede wszystkim o przejrzystość i ochronę przed manipulacją.

Nowe przepisy mogą w znaczący sposób wpłynąć na odbiór marek, które intensywnie korzystają z narzędzi AI przy tworzeniu reklam, grafik czy opisów produktów, zmuszające je do zmiany swojej strategii marketingowej.

Tworzysz obrazy z pomocą AI? Wkrótce będziesz musiał to ujawnić

Klienci chcą wiedzieć, czy zdjęcie, które oglądają, jest autentyczne, czy wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Jest to całkowicie naturalna i zrozumiała potrzeba, ponieważ zdjęcia stworzone przez AI mogą łatwo zafałszować rzeczywistość, poprzez np. pokazanie funkcji produktu, której on faktycznie nie posiada.

Gdy widzimy idealnie wygenerowaną kuchnię, nieskazitelne twarze czy produkt bez żadnej skazy, często podświadomie czujemy, że coś tu nie gra. Takie zdjęcia są też gorzej oceniane przez klientów, co wynika z faktu, że ich przygotowanie nie wymaga żadnego wysiłku, ani zaangażowania ze strony marki – wystarczy kilka kliknięć, by stworzyć perfekcyjny, ale oderwany od rzeczywistości obraz.

Unia Europejska, planując wprowadzenie obowiązku oznaczania treści wygenerowanych przez AI, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.

Jeśli tworzysz wizualizacje produktów, posty do social mediów czy reklamy z pomocą AI, musisz liczyć się z tym, że już wkrótce konieczne będzie ich jednoznaczne oznaczenie. A to może mieć realny wpływ na to, jak Twoja marka będzie postrzegana przez klientów.

Czy znakowanie treści AI zniechęci klientów? Ryzyka, o których warto wiedzieć

Obecnie coraz więcej firm korzysta z obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję. Jednak z chwilą, gdy pojawi się obowiązek ich oznaczania, może się to zmienić. Dlaczego? 

  • Spadek zaufania – klienci mogą poczuć się oszukani, gdy zobaczą, że zdjęcie produktu opublikowane na stronie było wygenerowane.
  • Niższa skuteczność kampanii – badania pokazują, że autentyczne treści lepiej konwertują. AI może wyglądać atrakcyjnie, ale często nie wzbudza emocji ani wiarygodności.
  • Wizerunek „oszczędnej marki” – korzystanie z AI bez udziału profesjonalnych grafików lub fotografów może zostać odebrane jako cięcie kosztów kosztem jakości.
  • Potrzeba szybkiej reakcji i korekt – firmy będą musiały na bieżąco aktualizować swoje kampanie i oznaczać treści, a brak takich działań może kosztować je karę lub reputację.

Przewaga „real content” – postaw na zdjęcia, które nie wymagają etykietowania

W świecie marketingu, gdzie technologia AI wkracza niemal w każdą sferę tworzenia treści, prawdziwe zdjęcia zyskują na wartości jak nigdy wcześniej. Gdy dyrektywa unijna wejdzie w życie, ujęcia i grafiki wykonane przez profesjonalistów nie będą podlegały obowiązkowi oznaczania. 

Korzystając z autentycznych zdjęć, unikniesz niepotrzebnych znaków „AI-generated”, które mogą wzbudzać wątpliwości u klientów. 

Takie fotografie budują większe zaufanie, bo pokazują prawdziwy produkt i prawdziwych ludzi, a nie idealizowane, sztuczne wizje. Jest to inwestycja w trwałą, przejrzystą i ponadczasową formę komunikacji, która sprawi, że zyskasz w oczach odbiorców i wyraźnie wyróżnisz się na rynku.

Jeśli chcesz, by Twoje materiały marketingowe nie budziły żadnych wątpliwości prawnych, były atrakcyjne i zawsze gotowe do wykorzystania, postaw na profesjonalną fotografię. Skontaktuj się ze mną, a pomogę Ci stworzyć wizualizacje, które przetrwają każdą zmianę i zawsze będą budować silną więź z odbiorcą.